Búcsú a ZIU-któl II. (2012. XI. 15., XII.
28.) Decemberre bizonyossá vált, hogy január elsejétől kezdve már nem vehetnek részt utasforgalomban a ZIU-k, egyre kevesebb jármű dolgozott az utcán. Egy párás novemberi estén és az utolsó igazi munkanapjukon megpróbáltam lefotózni azt, amíg még lehet, hogy minél több emlék maradjon ezekről a jellegzetes járgányokról. |
|
A 29-es vasútvonal V. (2012. VII. 11., 15.,
19.) 2012 nyarán nem volt semmi különleges a forgalomban - nem terelték el a gyorsvonatokat Pusztaszabolcs felé, Szergejek se segítettek be (ez nem teljesen igaz, mindenesetre a volumen elhanyagolható a tavalyihoz képest), egyedül a Desirók száma nőtt meg valamelyest - szerencsére a távolsági forgalomban továbbra is elhanyagolható a szerepük; a pletykák szerint 2013-ban ez változni fog, sajnos, így a talán utolsó mozdonyvontatású nyáron még muszáj volt fotókat készíteni. |
|
Búcsú a ZIU-któl I. (2012. VI. 20., VII. 2.) A Németországból használtan beszerzett Gräf&Stift trolibuszokkal már lehetővé vált a maradék húsz-harminc még állományban lévő ZIU selejtezése, már nyáron lehetett tudni, hogy az év végéig végleg eltűnnek a budapesti utcákról. Ezt nem lehetett lefotózatlanul hagyni. |
|
A 2-es vasútvonal II. (2012. IV. 27., VI.
15.) A Budapest - Esztergom vonal felújítása örömtelibb ok a dokumentálásra, és legalább messzire sem kell utazni. Egy korábbi fotótúra ködös, párás, sötét képeit a tavasz fényáradatában újra meg kellett csinálnom, hogy értékelhető dokumentum maradjon az egészen ósdi HÉV-üzemről, mielőtt faltól falig korszerűsítenék és villamosítanák a pályát. |
|
A 87-es vasútvonal II. (2012. IV. 10.) A Szilvásvárad - Putnok vonalszakasz megszűnésekor még úgy tartottuk, hogy a komoly turistaforgalommal bíró, akár fejlesztésre is érdemes Eger - Szilvásvárad szakasz biztonságban van. A 2012. évi vasútrombolók jobb híján a déli szakaszhoz nyúltak, és mondvacsinált indokokkal és főleg blöffölve megszüntetésre jelölték ki a személyszállító vonatok jelentős részét: április 15. óta hétköznapokon négy, hétvégén (amikor lehetne kirándulóforgalom) mindössze két vonatpár közlekedik - így az ország egyik legszebb fekvésű vasútvonalát sikerült teljes hosszán ellehetetleníteni. |
|
Szili
kút, szanyi kút, szentandrási, sobri
kút! (2012. IV. 2.) Az utazás apropója a Pápa - Csorna helyiérdekű vasút volt, amely bár főnixként feltámadt hároméves szünetelése után, szárnyalása meglehetősen rövidre sikeredett, ugyanis ő is azok közé a relációk közé tartozik, amelyeken a 2011/2012-es menetrend 1. sz. módosításától kezdve csökkentett számú vonatok közlekednek (kettő vonatpár naponta). Az akkori menetrend sajátosságait kihasználva a vonatmentes időben, valamint hazafelémenet a környező, jellegzetes vasútvonalakon is tudtam néhány képet csinálni. |
|
A
78-as vasútvonal (2012. III. 21.) Régi tervem volt, hogy az Aszód - Balassagyarmat - Ipolytarnóc vasútvonalon, főleg annak déli szakaszán fényképeket készítsek, ugyanis a vonal szolgálati helyeinek jelentős része még eredeti kialakítású és nagyon szépen felújított, HÉV-szabványú felvételi épülettel rendelkezik. Az áprilisi vonatritkítások is érintették ezt a vonalat, bár nem olyan drasztikusan, mint máshol: csupán a közvetlen, budapesti vonatok szűntek meg, de helyettük is lett ugyanannyi, Aszódig közlekedő vonatpár. |
|
Utazás
Leninvárosba (2012. III. 12.) A mindenkori Hatalom úgy két és fél évenként rájön, hogy a vasúton szeretne spórolni. Nem magától gondolja ezt, hanem a körülötte lévő "szakemberek", "tanácsadók" sugallják ezt neki. Mivel a legtöbb érintett vasútvonalon már utaztam, ezért ezúttal a fényképezés lett a feladatom azokon a relációkon, ahol érdemes erre időt szánni. Egy kivétel volt: bár már régóta terveztem, korábban nem jutottam el a rövidke Nyékládháza - Tiszapalkonya-Erőmű vonalra, pedig viszonylag érdekes forgalma volt. |
|
Szeged
- új pályán (2012. III. 3.) Történelmi eseménynek lehettünk tanúi ezen a márciusi szombaton: évtizedek óta most először adtak át új villamosvonalat a közönségnek magyarországi, vidéki városban. Elkészült a vadonatúj villamospálya a Rókusi körúton a Kossuth Lajos sugárút és a Csongrádi sugárút között. Ugyanezen a napon kezdték meg szolgálatukat a személyszállításban az első PESA 120Nb típusú, "Swing" fantázianevű alacsonypadlós, csuklós villamosok. |
|
Februári
hóhelyzet (2012. II. 4., 6., 8.) Egy mediterrán ciklon február harmadikán megközelítette a Kárpát-medencét, és aznap a déli országrészben, másnap majdnem az egész országban komoly havazást okozott. Sokan az 1987-es hóhelyzethez hasonlították az előrejelzések alapján; a hasonlóság az volt, hogy igen hidegben, -8...-10 °C mellett hullott le több tíz centiméter hó. Budapesten vasárnap reggel 14 cm-t, Szegeden 29-et mértek. Az élet nem állt meg Budapesten, ezért úgy döntöttem, hogy szétnézek az egyik pályaudvaron. |