Pozor! Tramvaj
Vonatok, vasúti épületek, villamosok, trolibuszok, utazások, gondolatok...

Újra itt vagyok. Régi honlapom az elmúlt évtizedben működött egy másik szolgáltatón, de annak a számomra megfelelő ajánlata megszűnt. Az eltelt egy évben sokat gondolkodtam azon, hogy hogyan, milyen formában folytassam - mivel a fényképezéssel természetesen nem hagytam föl (bár a gyakoriság jelentősen csökkent, pláne, hogy az év fotószempontból legfontosabb időszakának jelentős részét a fényképezőgépem szervízben töltötte; továbbá a diplomatervem készítése is sok időt vett igénybe), és szeretném megmutatni ennek eredményét is. Eddig semmi érdemi újdonság nem jutott eszembe, úgyhogy egyelőre a megszokott forma marad - ügyrendbeli újítás, hogy a kor szellemét követve készült egy Facebook oldal is, ahol lehetővé válik az általam eddig hiányolt interakció a közönség és én köztem. A 2012. év galériái - bár már mind készen vannak - szépen egyenként lesznek feltöltve az érdekesség kedvéért (gyk. a legalul kezdődnek a nézhetők). Hogy a korábbiak közül mi és mikor kerül fel, még nem tudom.

Ars poetica és használati utasítás

Búcsú a ZIU-któl II. (2012. XI. 15., XII. 28.)
Decemberre bizonyossá vált, hogy január elsejétől kezdve már nem vehetnek részt utasforgalomban a ZIU-k, egyre kevesebb jármű dolgozott az utcán. Egy párás novemberi estén és az utolsó igazi munkanapjukon megpróbáltam lefotózni azt, amíg még lehet, hogy minél több emlék maradjon ezekről a jellegzetes járgányokról.
A 29-es vasútvonal V. (2012. VII. 11., 15., 19.)
2012 nyarán nem volt semmi különleges a forgalomban - nem terelték el a gyorsvonatokat Pusztaszabolcs felé, Szergejek se segítettek be (ez nem teljesen igaz, mindenesetre a volumen elhanyagolható a tavalyihoz képest), egyedül a Desirók száma nőtt meg valamelyest - szerencsére a távolsági forgalomban továbbra is elhanyagolható a szerepük; a pletykák szerint 2013-ban ez változni fog, sajnos, így a talán utolsó mozdonyvontatású nyáron még muszáj volt fotókat készíteni.
Búcsú a ZIU-któl I. (2012. VI. 20., VII. 2.)
A Németországból használtan beszerzett Gräf&Stift trolibuszokkal már lehetővé vált a maradék húsz-harminc még állományban lévő ZIU selejtezése, már nyáron lehetett tudni, hogy az év végéig végleg eltűnnek a budapesti utcákról. Ezt nem lehetett lefotózatlanul hagyni.
A 2-es vasútvonal II. (2012. IV. 27., VI. 15.)
A Budapest - Esztergom vonal felújítása örömtelibb ok a dokumentálásra, és legalább messzire sem kell utazni. Egy korábbi fotótúra ködös, párás, sötét képeit a tavasz fényáradatában újra meg kellett csinálnom, hogy értékelhető dokumentum maradjon az egészen ósdi HÉV-üzemről, mielőtt faltól falig korszerűsítenék és villamosítanák a pályát.
A 87-es vasútvonal II. (2012. IV. 10.)
A Szilvásvárad - Putnok vonalszakasz megszűnésekor még úgy tartottuk, hogy a komoly turistaforgalommal bíró, akár fejlesztésre is érdemes Eger - Szilvásvárad szakasz biztonságban van. A 2012. évi vasútrombolók jobb híján a déli szakaszhoz nyúltak, és mondvacsinált indokokkal és főleg blöffölve megszüntetésre jelölték ki a személyszállító vonatok jelentős részét: április 15. óta hétköznapokon négy, hétvégén (amikor lehetne kirándulóforgalom) mindössze két vonatpár közlekedik - így az ország egyik legszebb fekvésű vasútvonalát sikerült teljes hosszán ellehetetleníteni.
Szili kút, szanyi kút, szentandrási, sobri kút! (2012. IV. 2.)
Az utazás apropója a Pápa - Csorna helyiérdekű vasút volt, amely bár főnixként feltámadt hároméves szünetelése után, szárnyalása meglehetősen rövidre sikeredett, ugyanis ő is azok közé a relációk közé tartozik, amelyeken a 2011/2012-es menetrend 1. sz. módosításától kezdve csökkentett számú vonatok közlekednek (kettő vonatpár naponta). Az akkori menetrend sajátosságait kihasználva a vonatmentes időben, valamint hazafelémenet a környező, jellegzetes vasútvonalakon is tudtam néhány képet csinálni.
A 78-as vasútvonal (2012. III. 21.)
Régi tervem volt, hogy az Aszód - Balassagyarmat - Ipolytarnóc vasútvonalon, főleg annak déli szakaszán fényképeket készítsek, ugyanis a vonal szolgálati helyeinek jelentős része még eredeti kialakítású és nagyon szépen felújított, HÉV-szabványú felvételi épülettel rendelkezik. Az áprilisi vonatritkítások is érintették ezt a vonalat, bár nem olyan drasztikusan, mint máshol: csupán a közvetlen, budapesti vonatok szűntek meg, de helyettük is lett ugyanannyi, Aszódig közlekedő vonatpár.
Utazás Leninvárosba (2012. III. 12.)
A mindenkori Hatalom úgy két és fél évenként rájön, hogy a vasúton szeretne spórolni. Nem magától gondolja ezt, hanem a körülötte lévő "szakemberek", "tanácsadók" sugallják ezt neki. Mivel a legtöbb érintett vasútvonalon már utaztam, ezért ezúttal a fényképezés lett a feladatom azokon a relációkon, ahol érdemes erre időt szánni. Egy kivétel volt: bár már régóta terveztem, korábban nem jutottam el a rövidke Nyékládháza - Tiszapalkonya-Erőmű vonalra, pedig viszonylag érdekes forgalma volt. 
Szeged - új pályán (2012. III. 3.)
Történelmi eseménynek lehettünk tanúi ezen a márciusi szombaton: évtizedek óta most először adtak át új villamosvonalat a közönségnek magyarországi, vidéki városban. Elkészült a vadonatúj villamospálya a Rókusi körúton a Kossuth Lajos sugárút és a Csongrádi sugárút között. Ugyanezen a napon kezdték meg szolgálatukat a személyszállításban az első PESA 120Nb típusú, "Swing" fantázianevű alacsonypadlós, csuklós villamosok.
Februári hóhelyzet (2012. II. 4., 6., 8.)
Egy mediterrán ciklon február harmadikán megközelítette a Kárpát-medencét, és aznap a déli országrészben, másnap majdnem az egész országban komoly havazást okozott. Sokan az 1987-es hóhelyzethez hasonlították az előrejelzések alapján; a hasonlóság az volt, hogy igen hidegben, -8...-10 °C mellett hullott le több tíz centiméter hó. Budapesten vasárnap reggel 14 cm-t, Szegeden 29-et mértek. Az élet nem állt meg Budapesten, ezért úgy döntöttem, hogy szétnézek az egyik pályaudvaron.


Minden jog fenntartva! © 2012 - 2013